Pontus förklarar LADDA+
Pontus Flink jobbar som projektledare på Rylanders El och med Smart Energi.
Han arbetar dagligen med Elkedjans olika erbjudanden inom smart laddning.
Vi har bett honom ge exempel på en företagslösning för laddning av tjänstebilar; på jobbet, på resan och hemma.
Bakgrund:
Företaget AB har fem anställda med tjänstebilar och bränsleförmån. Nu tar man steget från fossila bränslen till el och behöver lösa laddning av den nya elbilarna. Tjänstebilsförarna bor dessutom utspritt i landet och behöver ladda lite var som helst, på jobbet, hemma och när de är ute och reser. Företagsledningen har även tagit beslut att ge anställda med privat bil möjlighet att ladda sina bilar när de är på jobbet.
Utmaning:
Att hitta en användarvänlig lösning för all laddning som behövs för de nya tjänstebilarna; på jobbet, på resan och på hemmaplan. Företaget önskar bibehålla bränsleförmån för de som kör tjänstebil. Och man vill även kunna ge övriga anställda möjlighet att ladda sina privatägda elbilar utan att riskera förmånsbeskattning.
Lösning:
Laddpunkter installerades på företagets parkering efter genomgång av lösningen av Elkedjans elektriker. Genom Elkedjans rikstäckande nätverk offererades även installation av laddboxar hemma hos de tjänstebilsförare som bodde i övriga landet. I det här fallet tackade samtliga tjänstebilsförare ja till installation, förutom en förare som redan hade en installerad laddbox i garaget.
Efter genomförd installation bokar Elkedjans tekniker en tid för driftsättning av LADDA+. Före driftsättning gav Elkedjan även tips och råd kring frågeställningar som till exempel vilka som skulle få tillgång till företagets laddare, vad de ska betala för sin laddning, samt vilken ersättning som tjänstebilsförarna ska få utbetalt för det de laddar hemma.
Tjänstebilsförare med laddmöjlighet hemma fick en manual med instruktioner för anslutning till LADDA+. Även den föraren med befintlig laddbox i villan kunde enkelt ansluta sig.
Så här blev det:
Företaget valde att ha olika prisnivåer för laddning; för tjänstebilsförare, personal med privat bil och för besökare till kontoret. Eftersom företagets parkering låg centralt valde man även att öppna laddboxarna för allmänheten, så kallad publik laddning, på kvällar och helger med ytterligare en prisnivå.
Företagets säljare använder sin app, eller rfid-tagg, oavsett om de laddar på företaget, hemma eller när de är ute och åker. Ersättningen till de tjänstebilsförare med bränsleförmån som installerat egen laddbox i villan baseras utifrån elprisområde, aktuellt spotpris och elnätsavgifter.
Företagets löneadministratör har en bra överblick och en lösning som sköter betalning av laddning utan en massa extra handpåläggning. I slutet av månaden plockar löneadministratören sedan ut en rapport som ger ett komplett underlag för redovisningen.